onsdag den 8. august 2007

man er hvad man spiser, fast & blød på samme tid...


Der er en stor glæde ved at købe reje- eller krabbesalat. Fordi den er så helt anderledes end alt andet, jeg spiser. Reje- eller krabbesalat er blid og salt og fast og blød på samme tid. Den er lyserød og hvid. Den er oplagt til pigeaftener, også dem man holder med sig selv.

Hvor meget jeg end holder af den, kan den ikke gøre det ud for en hovedret. Jeg synes circa 75g. pr. person er passende, serveret med afskorpet, ristet ezekielbrød eller små crackers. Så kan man spise en eller flere småretter bagefter.

Da Højbro Fiskehus stadigt eksisterede, købte jeg altid min krabbesalat dernede. Der var et godt forhold mellem fyld og mayonnaise, dvs. mayonnaisen svøbte det hele blødt og hvidt sammen, mens det trevlede krabbekød ubestridt havde hovedrollen. Det var dyrt, det var en dejlig forkælelse. I nogle år var det selve symbolet på Skærtorsdagsfrokost sammen med min storesøster.

Hvor får man det bedst nu? Jeg har prøvet Irmas og den fra fiskehandleren på Frederiksborggade, men der må være en helt fantastisk én, jeg ikke har prøvet?

På billedet har jeg anrettet herlighederne på mit japanske service fra Taeko på Gothersgade.

Ingen kommentarer: