søndag den 19. august 2007

Copenhagen Cooking


På vej ud efter is på Amagerbrogade forleden aften, passerede man lange, smalle bannere med reklame for den kommende madfestival, Copenhagen Cooking.

Man kan ærgre sig over at man ikke fandt ærinde på Amagerbrogade lidt før, for man er allerede gået glip af interessante ting. Et af madfestivalens hovednumre bliver "Taste of Copenhagen", hvor man til den studentervenlige pris af 350 kr. - ! - ville kunne have nydt en fuld menu på nogle af byens bedste restauranter. F.eks. på Restaurationen, som jeg kaster lange blikke efter når jeg passerer på vej hjem fra uni. Eller på Noma, som jeg bare fantaserer om. Alle pladser var angiveligt revet væk 20 minutter efter at der blev åbnet for reservationer.

Man må rette sin nydelsessyge mod andre ting. Jeg overvejer ting som:

Vildsvine tapas fra Gourmandiet
Deli biksen "Gourmandiet" i Rosenvængets Allé tilbyder en særlig tapas-picnic-kurv med vildsvin fra Gavnø. Der er også noget hvidvin med, og økobrød. Det koster 250 kr. for to personer, og ligner en god idé til en aften på voldene. Kurven kan kun fås næste weekend, d. 24. - 25. august.

Black Box
Et arrangement på Kulturhuset Islands Brygge, hvor man spiser sin middag i mørke, og bliver betjent af blinde. Jeg kan sagtens se det interessante ved at blive begrænset i sin ene sans for en stund (jeg har nu excellent nattesyn). Det appellerer bestemt, når de beskriver aftenen som " ...en unik chance for at begive sig ind i et univers af anderledes sansestimulering og velsmag i en helt speciel atmosfære."
Men jeg har også indvendinger, dvs. jeg har primært én som netop går på atmosfæren, og som jeg sagtens (samtidigt) kan se er lidt urimelig. Min indvending er, at den anderledes sansestimulering foregår under så prosaiske forhold. Jeg mener - socialdemokratisk kulturhus i ufarlig bræddearkitektur, med brede døre, pudsede stålhåndtag, en lugt af fornuftige byggematerialer, cementfliser og økologisk korrekte rengøringmidler? Der ville være noget ganske andet på spil ved at spise i en mørkelagt sal på Versailles. Eller bare Rosenborg. Ja, jeg er klar over at det hele foregår i mørke, men der er noget på spil alligevel. Det er lidt ligesom med dét lingeri man har på under sin tilknappede skjortekjole.
Jeg forstår heller ikke rigtigt hvorfor man vælger at servere - oksekød og kartoffelmos? Kunne det ikke have været oplagt at servere noget der er overrraskende i konsistens og smag?
Men dét som endeligt fjerner arrangementets appeal, er at det foregår indenfor en stram tidsramme. Man kan komme 18-20 eller 21-23. Man er simpelthen færdig med at nyde sin middag efter to timer, har de bestemt. Ligesom formynderiske forældre før en børnefødselsdag.

Mere kvalitet til folket - debatmøde arrangeret af Slowfood
Der skal diskuteres fødevarekvalitet på Café Europa onsdag d. 29. august kl.16. Slowfood har inviteret både fagfolk og politikere, man kan sikkert sagtens hidse sig op.

Partystemning & Vinbar
Senere samme aften på Café Europa, er der smagning af økovine med DJ lyd. Sidste år var det specifikt bedre tyske hvidvine, så vidt jeg husker, men jeg er også klar på noget andet. De specificerer ikke, udover at det er øko.

Torvedag på Værnedamsvej
Det er lørdag d. 1. september i almindelig åbningstid. Gaden bliver spærret af, og der vil være særlige tilbud fra de fristende fødevareforretninger. Oplagt sted at foretage sin fouragering for weekenden.

Smag på historien
Jeg ved ikke om arrangørene er morsomme med vilje, når de skriver "Golden Days byder på historiske smagsoplevelser i anledning af 200-året for Københavns Bombardement".
Uanset hvad, ser det faktisk ok ud. Arrangementet finder sted på Frue Plads lørdag d. 1. efter at man har været ude forbi Værnedamsvej, dvs. 16-22. Man kan smage forskellige retter & drikke, som de har været omkring 1807. Noget Meyer, Brøckhouse. Medisterpølse og suppe og punch.

Jazz Picnic
Søndag d. 2. september kan man spise sin frokost som picnic langt ude på Amager. Der er musik med Christina Dahl Heartbeats og Katrine Madsen Trio. Men der er muligvis også masser af frigjorte børnefamilier.

Hvis man var et mere tålmodigt menneske og havde flere penge, ville man muligvis også synes et arrangement som Nørrebro Night var interessant. Rundtur på Assistens, Laundromat, Kiin Kiin, Oak Room, tirsdag d. 28. august. Men det er man ikke, og har ikke.

Hvis man var gladere for øl, ville man til gengæld helt klart gå efter arrangementet "Øl og Ost på Husbryggeriet Jakobsen".

Kig videre på www.copenhagencooking.com.

Ingen kommentarer: