lørdag den 22. marts 2008

Påske!


Det er lige straks Påske. Jeg har frådset i messer den sidste uges tid, og fra imorgen skal der også bringes fråds ind på spisebordet. Jeg synes man skal fejre Påsken så umådeholdent, man kan. Hér i husholdningen begynder det allerede i nat, efter Påskevigilien, hvor der er en vis tradition for at drikke en kold øl, og spise krabbe- eller rejesalat og fiskerogn af en art. Lige fra køkkenbordet. Imorgen aften holder jeg middag for familien, det er der også tradition for. Der skal hvid dug og krystalglas på bordet, mine morforældres tallerkener, lys og små gule blomster. Jeg arrangerer en lille skattejagt for min nevø, rundt omkring i stuen og skabene, mens vi begynder at nippe til de gode sager.

Jeg har planlagt middagen til at se sådan ud:

Antipasti:

*creme af røget torskerogn, rørt med lidt skyr, hvidvinseddike, masser af hakket dild, salt og peber - serveret på små stykker ristet brød

*kogte vagtelæg med fyld af hvidvinsdrukne pinjekerner, løvstikke, honning, fiskesauce, sort peber - oldromersk opskrift

*yuccachips til svoger

Primo:

*penne med sauce af asparges, gorgonzola, hvidløg, hvidvin (Brødrene Harder)

Secondo:

*lammekølle gnedet med nogle dråber olivenolie, salt og peber, bundet op med små buketter af frisk rosmarin, timian og salvie, langtidsstegt

*små boller af dampet, hakket spinat rørt op med ricotta, æggeblommer, lidt muskatnød, salt & peber - vendt i mel, så kogt, serveret med et drys reven parmiggiano (Janet Ross)

*tynde skiver aubergine stegt i olivenolie, siden dampet med lidt hvidvin, hvidløg & basilikum, serveret på fad med blancherede tomater (Janet Ross)

Formaggi:

*forskellige oste serveret med brød, dadler og små sorte oliven

Dolce:

*min søsters franske citrontærte med marengslåg

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Ohlala, Lise, du kræser om familien! Glædelig påske til dig og dine. Dr. Boll